Junioren - G-Hockey

Nu ook G-Hockey bij MHC De Reigers!

Met het aanbieden van G-hockey gaat een langgekoesterde wens van de club in vervulling: het aanbieden van hockey aan een zo breed mogelijke doelgroep!

Voor wie?

G-hockey is bedoeld voor kinderen en jongeren in de leeftijd vanaf 6 jaar tot 18 jaar, niet rolstoelafhankelijk, met een verstandelijke beperking, autisme of die niet mee kunnen komen tijdens de reguliere training.

Bij G-hockey is het motto: ‘gewoon wat gewoon kan, special wat speciaal moet’.

Het doel van G-hockey is om spelenderwijs de basisvaardigheden van hockey aan te leren en soms vriendschappelijke wedstrijdjes en toernooitjes binnen de vereniging of juist in de regio te spelen. Hierbij ligt het accent op spelplezier en vertrouwen in eigen kunnen en mogelijkheden en niet op de beperking. In principe wordt uitgegaan van de normale regels, technieken en tactieken die gelden in het reguliere hockey. Deze worden, indien nodig, aangepast aan de individuele mogelijkheden en behoeften van de spelers. Alles is er verder op gericht de spelers binnen hun mogelijkheden plezier in sport te laten ervaren en hen zoveel mogelijk te betrekken bij de vele activiteiten die binnen MHC De Reigers plaatsvinden; een sinterklaasfeest, Rabo Reigerdag, hockeyclinics, teamuitjes, "brusjes”-training etc.

Hoe ziet een training eruit?

De trainingen kennen een duidelijke structuur. De spelers en ouders zijn 10 minuten voor aanvang aanwezig zodat er een moment is waarop bijzonderheden kunnen worden doorgegeven.

De spelers krijgen eerst een warming up (nog even zonder bal en stick). Daarna worden de spelers ingedeeld in groepjes van 1 tot 3 spelers per trainer en zullen zij technische oefeningen zoals pushen en slaan afwisselen met oefeningen waarbij gelopen wordt met de bal. Aan het einde van de training spelen de spelers een wedstrijdje, al dan niet met knotshockeysticks die een zachte onderkant van schuimrubber hebben.

Halverwege de training krijgen de spelers even de gelegenheid om iets te drinken. Na afloop van de les wordt er gezamenlijk opgeruimd en wordt de training afgesloten met een glaasje limonade in het clubhuis.

Door wie?

Elk groepje krijgt een eigen trainer die de hele training bij de kinderen blijft. De training wordt gegeven door vier speelsters uit dames 1 en indien nodig bijgestaan door hulptrainers.

Elke training is er een lijncoördinator aanwezig om de ouders te woord te staan en informatie of bijzonderheden aan de trainers te melden. Na iedere training is er gelegenheid om zaken uit te wisselen. Twee maal per jaar wordt er voor de ouders van de leden een bijeenkomst georganiseerd waarin wordt geëvalueerd hoe de trainingen en begeleiding zijn verlopen en welke verbeterpunten er zijn.

Wanneer?

De trainingen worden iedere zondagmorgen van 9:30 – 10:30 uur gegeven op veld 1 op het sportcomplex van MHC De Reigers in Hoofddorp. Hier is bewust voor gekozen omdat in Hoofddorp op zaterdagochtend veel G-hockey leden zwemles hebben.

Competitie

In eerste instantie biedt MHC De Reigers alleen trainingen aan voor G-hockey leden. Op den duur is het mogelijk –als spelers daaraan toe zijn- om competitiewedstrijden in de regio te gaan spelen. Wedstrijden worden begeleid door coaches, trainingsbegeleiders en ouders. Spelregels en informatie voor spelbegeleiders zijn hier te vinden voor de 6-tallen en hier voor de 8-tallen.

Lidmaatschap

Geïnteresseerde spelers kunnen zonder verplichting twee keer op proef meetrainen. Een hockeystick en scheenbeschermers zijn aanwezig. Voor bitje, sportkleding en sportschoenen dient zelf gezorgd te worden. Aanmelden voor een proefles dient via de website gedaan te worden onder Lid worden/Aanmeldformulier, zodat de speler verzekerd is tijdens de proeflessen. Bij opmerkingen dient duidelijk aan te worden gegeven dat het om G-hockey gaat. De lijncoördinator G-hockey zal vervolgens contact opnemen voor het inplannen van de proeflessen.

Na deze proeflessen zal er samen met de ouders bekeken worden of lid worden verstandig, haalbaar en leuk is. Van ieder lid wordt een registratieformulier ingevuld waarop medische gegevens (bijv. epilepsie), eventuele motorische beperkingen(bijv. spierzwakte), niveau van ontwikkeling en bijzonderheden t.a.v. communicatie (bijv. verminderd gehoor) staan vermeld. De trainers kunnen hier dan rekening mee houden. Om definitief lid te kunnen worden dient het aanmeldformulier voorzien van handtekening ingeleverd te worden bij de lijncoördinator G-hockey of afgegeven te worden bij de bar in ons clubhuis.

De contributie wordt jaarlijks vastgesteld en staat vermeld op de website onder Lid worden/Contributie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Willeke Op de Beek, lijncoördinator G-hockey, 06-51983789, [email protected]