Senioren - Fithockey

Fithockey bij MHC de Reigers

Binnen de KNHB bestaat fithockey sinds 2010. Deze vorm is gebaseerd op knots- hockey. In navolging van hockeyvereniging Alliance uit Heemstede, willen we deze spelvorm gaan aanbieden aan alle senioren vanaf ca 55 jaar. Graag informeren wij je over de vele praktische aspecten die bij deze spelvorm naar voren komen.

Waarom Fithockey?
Binnen MHC de Reigers is al langere tijd aandacht voor het sportieve en sociale activiteiten voor het hele gezin. Zie ook de grote groepen trimhockeyers en ouders die op zondag training volgen. Echter dit is puur bestemd voor mensen die ooit het hockey als sport hebben bedreven. Daarnaast willen we ook de groep ouderen iets bieden wat veilig en sportief is. De invulling van Fithockey is door Alliance iets aangepast om het gevoel te verbeteren. Dit is gerealiseerd door het werken met een kunststof stick, zie plaatje hierboven in plaats van de knots.

Wat is Fithockey?
Fithockey is een teamsport voor senioren (mannen en vrouwen) en wordt gespeeld op een kunstgrasveld. In een team (mannen, vrouwen gemixed) wordt gespeeld met een unistick en een zachte bal en overwegend met één hand. Mede daardoor is het een veilige sport en is hockeyervaring zeker niet nodig. De sticks, ballen en overige materialen worden door de club verstrekt.

Waaruit bestaat een Fithockey training?
Bij aanvang vindt een warming up plaats o.l.v. de trainer Fithockey. De warming up bestaat uit een stukje lopen en enkele gymnastische oefeningen. Daarna wordt er geoefend met stick en bal. De training wordt afgesloten met een onderlinge wedstrijd. Daarbij wordt de grote van ‘t speelveld afgestemd op het aantal deelnemers en hun fysieke mogelijkheden (1/4e of 1/8e veld).

Voor wie is Fithockey?
Niemand is te oud om mee te doen met Fithockey. De ervaring leert dat Fithockey interessant wordt voor deelnemers vanaf 55 jaar. Fithockey is echter ook zeer aantrekkelijk voor ouderen die nog onbekend zijn met de hockeysport en natuurlijk ook voor oud-hockeyers. De sport kan op elk inspanningsniveau worden gespeeld, zodat iedereen mee kan doen. Kunnen lopen zonder hulpmiddelen is in principe het enige criterium.

Organisatie – coördinator – trainer
De spelvorm Fithockey wordt georganiseerd binnen de club door de lijncoördinator Senioren. Samen met de trainer(s) bepalen zij het Fithockey-beleid en geven daar inhoudelijke invulling aan. De coördinator is verantwoordelijk voor de speelkalender, de werving van nieuwe leden, het informeren van leden over toekomstige activiteiten en het informeren en begeleiden van nieuwe leden. De spelleider/trainer Fithockey is verantwoordelijk voor warming-up, speluitvoering en cooling down van spelers en beheert het speelmateriaal.

Lidmaatschap
Ben je geïnteresseerd geraakt in een mogelijke deelname aan Fithockey? Geef je dan op via onderstaand email adres en we houden je op de hoogte.

Kleding
Omdat er inspanning wordt geleverd met het beoefenen van Fithockey, is het voor deelnemers aan te bevelen de kleding daarop aan te passen. Sportschoenen voor buiten en trainingspak worden aanbevolen. Sportschoenen moeten over enig profiel beschikken, liefst hockeyschoenen of zogeheten Turf voetbalschoenen voor optimale grip op kunstgras. Reguliere voetbalschoenen zijn ongeschikt. Scheen- en mondbescherming is niet nodig.

Coördinator Fithockey: [email protected]