Senioren - Walking Hockey

Walking Hockey

Walking Hockey is een nieuwe vorm van hockey speciaal bedoeld voor ouderen vanaf 50 jaar die ooit deze sport hebben beoefend. Vanwege de veiligheid wordt er gespeeld met regels uit de zaalhockey competitie en mag er niet gerend worden.

Dinsdag 12 april 2016 vond de aftrap plaats van Walking Hockey bij MHC de Reigers. De opkomst met 12 personen was voldoende om de pilot van start te laten gaan. Zoals iemand elders in het land schreef over de start van walking hockey, is het niet mogen rennen de meest lastige om af te leren. Binnen de club is het recreantenhockey al meer dan 20 jaar een feit en velen die gestopt zijn geven aan om deel te willen nemen aan walking hockey. Door de aanwezige spelers op te delen in twee teams kon er een partijtje hockey gespeeld worden op een kwart veld. Er zijn geen keepers en net als bij de recreanten (sommige clubs noemen dit trimhockey) worden er eenvoudige doeltjes gecreƫerd met pionnen. De spelers, gemixed man en vrouw, spelen zonder bitje en zonder scheenbeschermers. Dat is ook mogelijk omdat er niet geslagen mag worden tegen de bal en deze moet ook laag gehouden worden tot ongeveer 10 cm van de grond. Het partijtje hockey bestaat uit twee helften van 25 minuten en er wordt gespeeld op een half veld. Tijdens het spel wordt er veelvuldig gelachen door de deelnemers, maar ook door de oudere jeugd die gelijktijdig training krijgen.

Na afloop wordt er in de kantine gezellig nagepraat over het hockey en oude herinneringen opgehaald.

Lezers die denken dit ook leuk te vinden kunnen vrijblijvend langs komen. Indien je geen hockeystick hebt kan deze geleend worden. Ook al mag je niet hardlopen, toch is het een inspannende bezigheid en vraagt het nodige van je inzet ook op hockeytechnisch vlak.

Deze opzet van hockey voor ouderen is niet onopgemerkt gebleven. We zijn al flink in de publiciteit gekomen o.a. in de regionale uitgave van de Hockeykrant en in het Haarlems Dagblad.

Het idee bestaat om de ons omliggende club hiervoor te enthousiasmeren zodat er ook wedstrijdjes tegen elkaar gespeeld kunnen worden gelijk aan de FairPlay Games bij de trimhockeyers.